Dagens träning: Crossfit

Var inställd på en lugn morgon då jag fick sovmorgon men klockan for i väg alldeles för fort så jag och min cykel fick trampa på längs gatan och tävla mot klockan som ännu en gång inte ville sakta ner. Vad hade jag så bråttom till då, jo en alldeles ny träningsform för min del skulle utföras idag med min grupp.

"Crossfit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionell rörelser under hög intensitet"

Det första jag skulle säga om crossfit är att ett bra psyke är ett riktigt stort plus. Men en av anledningarna till att träna crossfit är att man blir bra på det mesta, man kanske inte kan slå dem som är i toppen av en specifik gren men dem kommer ändå att sättas på prov. Det är lite av vad crossfit är. Men också att man blir vältränad, inte bara på en sak utan och detta är för att träningen innehåller smidighet, styrka, kondition, uthållighet m.m.

Fick förutom en presentation börja med en uppvärmning som för många ställde höga krav deras smidighet och vighet då höftleden stod i fokus men det krävdes stabilitet i hela kroppen för att kunna utföra varje rörelse.
Själva passet i sig vara bara 15 minuter, vilket kanske inte låter speciellt mycket med efter dom minuterna kändes det att kroppen satts på prov. Passet gick ut på att utföra 150 armhävningar (riktiga som innebär att bröstet ska ner i marken, starkbål, rak rygg och bakåtrullade axlar så de inte skjuts upp mot öronen). Men det jobbiga med det var att man inte fick vila för länge mellan armhävningarna, till viss del kunde man stå i startpositionen och vila.  Men när man inte klarade av att utför fler armhävningar på rad fick man springa 400 meter och sedan fortsätta  igen och detta repeterades fram till dess att (helst) alla 150 armhävningarna var utförda och helst under dessa 15 minuter som passet pågick. Allt detta ställde då först och främst krav på ens styrka och kondition.

Nu efteråt känns det riktigt skönt att ha varit på detta pass, hela kroppen känns trött på ett sätt som känns bra och det känns att man har använt sig och sin uthållighet, smidighet, styrka och kondition. Men ens psyke har också ställts på prov då viljan är den främsta faktorn för att man ska kunna utföra träningen.
/Idamargareta



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0