Dagarna i Sälen

Efter många dagar är jag tillbaka i Kalmar igen! Vi åkte nämligen upp till Sälen där dagarna har spenderats i många snödrivor och backar och så klart på skidorna när balansen väl infunnit sig. Veckan har varit helt underbar och jag åker gärna tillbaka baka och gör om det här igen för det var en riktigt rolig upplevelse och jag har lärt mig mer om vinteraktiviteterna än jag kunde innan (som så klart var en del av syftet med denna resa). Även om jag har kunnat stå på skidor ett tag är jag ännu bättre nu när tekniken med dalskidan, böjda ben, mjuka knän och allt vad det heter har satt sig fast i mitt minne.

En kort sammanfattning av veckans dagar lite högre upp i Sverige:
Söndagen den 27/3: Efter en natt med ca 3 timmars sömn kunde dagen börja och avfärden startade ca en timma senare än planerat, bussresan tog närmare tio timmar men när vi vill kom fram mötes vi av en mysig stugby och vi blev fyra tjejer som delade på en av dessa stugor. Jag somnade som en stock!
Måndag den 28/3: Första dagen på längdskidor och vi fick  göra övningar för att bli "vän" med skidorna. Trots vissa svårigheter var det riktigt underhållande och roligt och alla fick sina egna utmaningar med att kunna stå på skidorna. Detta var då förberedelse inför morgondagen då en tur på ca 2 mil väntade.
Tisdagen den 29/3: Ännu en heldag ute i spåren väntade, från tidig morgon till senare eftermiddag och ett antal vurpor har "utövats". upplevelsen av dagen har verkligen varit helt fantastisk med allt som följde med i resan, så som all den fina utsikten som visade sig från dalgångarna till bergstopparna, med dessa längdskidor åkte vi i spår, utan spår, uppför och nedför. Utmaningarna som vi stötte på var många men det har även gjort att jag har lärt mig något nytt hela tiden och trots att jag tydligen gillande snödrivorna i många nedförsbackar mer än jag själv trodde är jag trots allt bättre än jag var innan och skrattat har jag gjort i massor, dagen var över förväntan!
Onsdagen den 30/3: Första dagen med utförsåkning i Tandådalen, här handlade det lite mer om prestation än att njuta av naturen, men vädret gjorde att glädjen fanns kvar. Det som fick stå för dagen var inlärning av en bättre teknik och roliga men utmanande övningar i backen och tillslut kunde nästan alla ta sig ner för de flesta backarna utan större problem. Solsken i blick för tredje dagen i rad!
Torsdagen den 31/3: Trots den kyla som svepte över berg och dalar var dagens upplevelse riktigt rolig (igen), kan beror på att tekniken var bättre än föregående dag och vetenskapen om att man klara av svårare backar gör att man tror på sig själv lite mer än tidigare.
Fredag den 1/4: Fick någon timma i backen men det kändes i kroppen att vi ansträngt oss i timmar och dagar, sen kunde städningen börja och bussresan på ca tio timmar kunde ännu en gång börja.
/Idamargareta

20110329-185954.jpg

20110329-190036.jpg
Bilderna kommer från Emelies blogg!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0