maxtester

Hade tänk att ta en riktigt långtur med mina ben idag, alltså min två timmarslånga promenad runt en del av våran vackra stad. Men efter dagens tester så blir det en kväll med studier och annat kul som tillför universitet livets lite dystrare sida.

Fördjupad anatomi och fysiologi är delkurs 1 som vi just nu studerar, i detta stadie av delkursen får vi genomföra olika tester (laborationer). En av de övningar som vi gjorde idag var att se hur man genomför olika maxtest i styrkeövningar. Bland annat jag fick göra knäböj med vikt.
Man börjar med grundvikten, en vikt som inte ska vara jobbig då detta bara är uppvärming Så det blev 15 reps med bara viktstången på 25 kg, tror jag att det var. Sedan vila i 2 min, lägga på mer vikt som motsvarade 2-20% ökning och 8 reps Vila 2 min och ännu en gång 2-20% vikt ökning och 8 reps. Till sist 3 min vila innan maximalvikten skulle utföras. 5 reps var godkänt, det slutade med 60 kg och 10 reps, så så här i efterhand hade jag istället kunnat ökar ännu något kilo men det fanns en liten tidspress i bakhuvudet som kanske blockerade mig lite. Hur som helst skulle det vara kul att se om resultatet är likande om ett par veckor, då träningen har börjar på riktigt.
Det var kul att genomföra de olika testen men inte lika trevligt att ta spiraltrappan upp till testlabbet (vissa av styrketesterna fick vi genomföra i det gym som är längst ner i byggnaden och testlabbet är i ett torn högst upp i byggnaden) då benen inte riktigt ville samarbeta upp kom jag med det kändes i benen kan jag säga.
Imorgon kommer mer tester att genomföras, bland annat blodtrycket, om jag inte missuppfattat det hela. En underhållande vecka, minst sagt med mycket studier vid sidan av. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0